Home marketing tips

Marketing tips in artikelen geschreven.

Een verhouding..

Deze keer een artikel over de verhouding die je brein heeft met marketing.
Feit : je brein beslist of je iets koopt of niet!
Waarom je iets koopt kan veel verschillende redenen hebben. 
Je hebt iets nodig, je vindt iets leuk of iemand heeft je gevraagd iets te kopen.

 

Randvoorwaarden

De voorwaarden waarom je wel of niet koopt worden voornamelijk gecreëerd in je brein. 
Als je echt iets nodig hebt, zoals eten, dan zal je brein niet moeilijk doen en je aansturen om daadwerkelijk eten te kopen.
Als je geld hebt voor de nieuwste Tablet of Smartphone, dan maakt dat de aankoop hiervan een stuk eenvoudiger.
Iets kopen van een betrouwbaar iemand gaat een stuk eenvoudiger dan van een louche persoon.


Marketing

Marketing is per definitie ingaan op de behoefte van de klant. Om meer marktaandeel te veroveren, zullen marketeers steeds slimmer worden en juist het brein van de klant voor de gek houden. Een nadeel hierbij is dat uw brein zich ook graag voor de gek laat houden.
Een voorbeeld : Gea wilde het huis laten schilderen, haar vriendin Tina kende wel een mannetje. Ze had nog nooit zaken met hem gedaan maar hij zag er heel betrouwbaar uit…….
Een ander voorbeeld : Nederlanders zijn zuinig. En nagenoeg iedereen weet dat een smartphone met een abonnement bijna altijd duurder is dan zonder abonnement. Maar toch "koopt" bijna heel Nederland een telefoon met abonnement!


Toepasbaar

Hoe kun je dit nou gebruiken binnen je eigen werk?
Kijk naar de randvoorwaarden en je product of dienst. Kun je hier drempels verlagen om mensen toch tot aankoop te stimuleren?

Denk ook eens na over onderstaande vergelijking:
Regelmatig een merk / logo zien = branding
Branding = Naamsbekendheid
Naamsbekendheid = Betrouwbaarheid

Zakelijk of particulier

Het verschil tussen een zakelijke of particuliere aankoop kan heel klein of heel groot zijn. 
Meestal is dit afhankelijk van de grote en professionaliteit van een bedrijf.
De kleinere bedrijven kopen meer als een particulier, kijk maar eens naar de ondernemers die voor het eerst naar een Makro of Sligro gaan. Ze kopen veel meer dan ze nodig hebben. Grotere organisaties bestellen alleen dat wat ze nodig hebben.