Positionering

Positionering, een mysterieus iets…

Iedere ondernemer positioneert zich, alleen zijn de meesten zich er niet van bewust. Sterker nog, het is onmogelijk om dit niet te doen, je bent er al mee bezig ver voor je inschrijving bij de KvK. De meeste ondernemers zwalken echter van links naar rechts alsof ze beschonken zijn. Wordt dit nu met focus bedoeld?

positionering
Is positionering een mysterie?

Positionering, wat is dat?

Toch is positioneren een term uit de strategische marketing die heel veel mensen wel ooit hebben gehoord, maar eigenlijk niet goed weten wat hiermee word bedoeld.
Als je begint over ‘een gat in de markt’ of ‘prijs / kwaliteit verhouding’ dan weet de gemiddelde ondernemer wel waar het over gaat.
Als je dan uitlegt dat al die keuzes met positionering te maken hebben, dan haken er ineens veel af.

Waar loopt een ondernemer tegen aan bij zijn positionering?

We zullen een aantal problemen noemen die veel ondernemers kennen. Ze kennen ze natuurlijk van anderen, zelf maken ze dit nooit mee.

– Te lage prijs
– Weinig / geen “spontane” aanvragen
– Overbodig veel offertes missen
– Marketing en reclame leveren bijna niks op
– Klanten lopen weg
Veel van dit soort problemen zijn de schuld van slechte positionering.

Logica: “Wat niets kost, kan niets zijn” en “Kwaliteit moet betaald worden”.
Meer kwaliteit geeft een hogere prijs, een hogere prijs zorgt voor een andere doelgroep.
Deze logica zorgt voor een samenhang van een aantal “logische” zaken.

Mercedes vs. Smart

Ik leg het even uit aan de hand van twee auto’s.
Een Smart roadster, de sportieve versie van een Smart, kende ten tijde van zijn introductie een nieuwprijs van €26.680.
Een Mercedes SLS AMG Coupé begint nieuw bij een consumentenprijs van €260.200. Zowel de Mercedes als de Smart zijn de sportievere modellen van hun merk, zover ik weet is Smart onderdeel van Mercedes.

De Smart is een auto die bewust voordelig en zuinig is, voor mensen die dat waarderen en kunnen betalen.
De veel duurdere Mercedes is juist voor die personen ontwikkeld die een veel duurdere auto kunnen aanschaffen en dat waarderen.
Beide een bewuste keuze, maar een totaal verschillende positionering.

De positionering van beide auto’s is ingezet om de desbetreffende doelgroep aan te spreken.
Als je de positionering zou omruilen van beide auto’s, zouden er veel minder auto’s worden verkocht.
Eigenlijk is dat logisch. Iemand die bereid is minimaal €260.200 te betalen voor een auto, wil geen Smart. Iemand die een Smart wil kopen, schrikt waarschijnlijk af van de positionering van een super-de-luxe sport-Mercedes.

Mysterieus

Waarom loopt het ene bedrijf beter dan het andere, terwijl ze bijna alles hetzelfde doen?
Soms lijkt op mysterieuze vragen binnen het bedrijfsleven positionering het antwoord te zijn.
Het gevoel van iemand blijkt in vele gevallen nog steeds belangrijk te zijn bij het aankopen van producten en diensten.
Het zogenaamde ‘onderbuikgevoel’. Goede positionering zorgt voor deze ‘onderbuikgevoelens’.
Vergist u zich niet, positionering is echt heel belangrijk!