Jagers en boeren

 

Een tijdje geleden was ik op uitnodiging van een bekende bij een netwerkbijeenkomst.

Bij deze netwerkbijeenkomst werd er veelvuldig gesproken over Jagers en Boeren. Dit trok mijn interesse en ik heb gevraagd wat ze daarmee bedoelden. Dit is wat ze mij vertelden…. Een jager jaagt op zijn prooi en schiet die dood. Vergelijkbaar met snelle verkopers of kaartjesstrooiers. Een boer weet dat hij moet zaaien en pas na een aantal maanden kan oogsten. Vergelijkbaar met een relatie-verkoper.

Tweestrijd

Mijn eerste gedachte was een uitspraak van een bekende: “Het is bijna onmogelijk om in Nederland nog jager te worden. Hiervoor heb je land nodig en de meeste boeren jagen zelf”.
Maar goed, terug naar de netwerkbijeenkomst.

Jagers

Met een jager bedoelen ze dus iemand die voor de snelle verkoop gaat en niet voor het opbouwen van een klantrelatie. Snel een klant scoren en dan nog sneller naar de volgende, tjakka! Snel even naar een netwerkbijeenkomst, veel  visitekaartjes verzamelen en voor alle zekerheid een stapeltje achterlaten. Je weet maar nooit. Zodra deze ‘jagers’ terug op de zaak zijn, bellen ze de mensen van de verzamelde kaartjes om een vervolgafspraak in te plannen.

Boeren

Deze mensen zijn wat rustiger in hun manier van verkopen, eerst maar eens kennismaken en elkaar af en toe tegenkomen bij netwerkbijeenkomsten. Een verkoper als deze gaat ervan uit dat een netwerkcontact hem / haar belt als dat nodig is. Een relatie opbouwen duurt even dus zeker geen haast.

Keuze

Waarom is iemand Boer of Jager geworden? Dat kan verschillende redenen hebben. We noemen er een enkelen:

  • Competenties : het zit er gewoon in gebakken. Je bent boer of jager.
  • Geleerd : een jager of een boer verkoopmethode is aan te leren.
  • Waarde van eerdere verkopen : verkopers van producten en diensten met een lage winst gaan meestal jagen; verkopers van producten met een hoge verkoopprijs en winstmarge gaan vaker de ‘boer’ verkoopmethode hanteren.

Aanpassen

Daniel Lohues de zanger zingt in het Drents dialect: “Je moet je aanpassen, waar je bent”.
Ons advies luidt zoals vaak : kijk naar de behoefte van de klant! Jij beslist immers niet of je klant koopt, dat beslist de klant nog altijd zelf! Als de klant toestaat dat je snel kunt verkopen, dan doe je dat (scheelt veel tijd dus geld). Heeft een klant meer tijd nodig voor een aankoop of aanvraag, gun de klant dan die tijd.