Bedrijfsnaam

Verleden

Vanuit het verleden was een familienaam het belangrijkste in een bedrijfsnaam. Zonder internet, Gouden Gids of ook maar een gewoon telefoonboek moest je na kunnen vragen waar een bedrijf zat en wie de directeur was. Janssen Transport, Houthandel Langenhuijsen en Machinefabriek Feenstra zijn hier mooie voorbeelden van. Bovendien ‘bekken’ deze namen ook nog lekker.

Heden

Een familienamen als bedrijfsnaam is van alle tijden en wordt ook nu nog gehanteerd. Maar steeds vaker zie je bedrijfsnamen die meer op een ‘technische’ manier tot stand komen.

Een bedrijfsnaam moet niet alleen lekker ‘bekken’, een bedrijf wil ook goed vindbaar zijn. Goed vindbaar via zoekmachines zoals Google bedoelen we dan. Vandaar dat namen zoals Laptopbestellen, Sneljerijbewijs en soortgelijke bedrijfsnamen steeds vaker voorkomen.

Toekomst

Van “goed vindbaar zijn voor bestaande klanten” gaan we in de toekomst steeds vaker naar “goed vindbaar zijn voor ‘dolende’ ofwel zoekende klanten”. Dit is de eerste stap die je moet maken in het verkrijgen van je marktaandeel. Je krijgt het niet voor niets, maar de Return On Investment is hoog. Omdat het belang van internet en zoekmachines enorm toeneemt, zie je dus ook een verschuiving van 1 bedrijfsnaam met 1 domeinnaam naar 1 bedrijf met meerdere domeinnamen.
Zo zal Janssen Transport nog steeds Janssen Transport heten. Alleen heeft Janssen Transport dan niet alleen Janssentransport.nl als domeinnaam (website) maar bijvoorbeeld ook sneltransport.nl, zekerheidtransport.nl en zo nog een aantal meer.

De keuze van je bedrijfsnaam

Domeinnaam

De domeinnamen die belangrijk zijn voor je bedrijf, worden bepaald door 2 belangrijke zaken.

Je positionering en de woorden waarop mensen zoeken. Als bedrijf voor exclusieve houten vloeren heb je niets aan goedkooplaminaat.nl. Dit past immers niet bij je positionering. Een domeinnaam met woorden die bijna nooit worden gezocht, heeft ook weinig zin.

Tip! Je bedrijfsnaam moet duidelijk maken wat je doet.

Tip! Zorg dat je bedrijfsnaam i.c.m. met belangrijke zoekwoorden vindbaar is.

Tip! Hou rekening met positionering.

Volgende keer meer over dit onderwerp.