Andere krachten in de verkoop

 

Verkoop

Verkopen kan heel eenvoudig zijn. Helemaal als uw klant eigenlijk al voor u gekozen heeft en de bestelling verstuurd heeft. Soms willen mensen nog even ruiken, proeven en voelen om hun gevoel en koopbehoefte op elkaar af te stemmen. Anderen willen het spreekwoordelijke naadje van de kous weten en gaan dan pas tot koop over.

Geen verkoop

Soms weet je van tevoren dat je aan een potentiële klant niets verkoopt. Wat een klant had kunnen worden eindigt in een teleurstelling. Je voelt het vaak al aan tijdens het gesprek. De klant had iets heel anders in gedachten dan de producten of diensten die u levert. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat uw gesprekspartner al de keuze op een andere leverancier heeft laten vallen en u alleen nodig heeft voor een prijsvergelijk.

Inderdaad, leuk is anders. Eerst wel en dan toch niet.

De derde categorie

De derde categorie is de meest vervelende. U zit in een verkoopgesprek en alles voelt goed. U weet voor 99% zeker dat de opdracht binnen is. Zo vlot verliep het gesprek. Dan opeens… gaat de opdracht niet door. Bij navraag naar de reden krijg je dan een uitleg die niet past bij het goede gesprek. Dit gebeurt zelfs de meest ervaren sales managers, product managers, senior key account managers euh verkopers!

Andere krachten

In vaktermen noemen we dit “Andere krachten”.
Geloof mij, het gebeurt zelfs de meest ervaren verkopers!
Deze andere krachten zal ik aan u uitleggen.
Stel u eens voor dat een inkoper iets bij een nieuwe leverancier wil gaan bestellen terwijl de directeur zijn zwager hetzelfde product kan leveren. Dan zal waarschijnlijk uw opdracht niet doorgaan.
Ander voorbeeld: Een particulier wil dat u zijn huis renoveert, maar krijgt geen financiering. Dan krijgt u vast geen opdracht.
Een aantal mensen zoekt dan uitvluchten omdat ze het niet leuk vinden om de waarheid te vertellen.

Geen probleem! Evalueer en relativeer. U heeft weer een mooi verhaal voor de vrijdagmiddagborrel!