Afwachten of je nek uitsteken? Over het benutten van kansen.

Voor me ligt het boekje Calimeromarketing 2.0 van Karen Romme. Het geeft een overzicht van de meest toegankelijke methodes om klanten te vinden voor kleine ondernemers, freelancers en zzp-ers. Dit is een naslagwerk dat ook in jouw boekenkast thuis hoort. Mensen, geloof me, Karen is aardig, lief en slim en een steun voor me geweest in de periode voor, tijdens en na mijn moeders overlijden. Toch had ik dat boekje kunnen schrijven, het zit immers al jaren in mijn hoofd. Een onbenutte kans, dom van me. Gelukkig ben jij slimmer ?!

Welke kansen laat jij onbenut?

Op zakelijk en privé gebied laat ik nogal wat kansen liggen. Zo ben ik opgevoed. “Doe maar gewoon dan doe je gek genoeg.” Ik dacht dat mijn ouders het hadden uitgevonden, maar niet heus. Mijn opvoeding was degelijk, met normen en waarden, maar achteraf misschien wel iets te behoudend.

Als ondernemer heb ik geleerd om mijn nek uit te steken en heb daar veel voordeel van. Een tip voor die mensen die hun nek uitsteken nog eng vinden: vraag eerst iemand uit je zakelijk netwerk wat hij of zij ervan vindt. Een beetje ‘beschermd’ je nek uitsteken zeg maar. Zet eens wat onbenutte kansen op een rijtje.

Vertel

Waarvoor kies jij? Veel naamsbekendheid verkrijgen en de bijbehorende opdrachten; of het best bewaarde geheim van je woonplaats zijn en altijd moeten acquireren? Vandaar ons motto ”Vertel het aan iedereen die het wil weten”. Schreeuwen is niet zo “ons ding”. Dat laten we liever over aan telecom- en energieaanbieders. Dat vertellen kan tegenwoordig op vele manieren. Wij adviseren je graag welke methode het beste bij jouw bedrijf past.

Onderscheidend

De meest succesvolle ondernemers hebben een goed netwerk. Dat goede netwerk bestaat voornamelijk uit die mensen en bedrijven die belangrijk zijn voor hen. Door jouw onderscheidend vermogen te communiceren aan dit netwerk creëer je een vangnet voor je bedrijf. De mensen binnen dit netwerk worden een soort vertegenwoordigers voor je bedrijf.